886a9ab1-abc6-46f4-8b40-ac5d15caa45d.jpg
07. januar 2019

Bli med og lytt

Hvordan fortoner egentlig musikk seg fra innsiden? Bli med på Lytteverksted med Annabel Guaita og Lars Kolstad (aka Trommelars).

– Klassisk musikk har lett for å bli noe man må kunne noe om for å forstå. Slik kunnskap blir ikke det sentrale på dette verkstedet, men vi tror likevel barna kommer til å lære mye, forteller Annabel og Lars, også kjent som TrommeLars.

Nå inviterer de to barna til «Lyttelos», et lytteverksted som handler om en dag i énstrøken E’s liv. Det skjer på noterommet i 2 etasje på Bergen Offentlige Bibliotek den 5. januar.

Musikken må gjøres personlig relevant. Det er også grunntanken i Lyttelos.
– Virkelig dyp læring handler om å erfare og føle på kroppen og i sitt eget liv at dette handlet til syvende og sist om en selv, understreker Annabel og Lars, som ønsker å gi barn muligheten til å komme på innsiden av musikken og bedre forstå komponistens prosess med tonene.

Saken fortsetter under bildet


Billedtekst: Kunsten å lytte. Annabel og Lars inviterer til lytteverksted. 

Det er ikke første gangen Annabel og Lars jobber sammen om barn og musikk. Våren 2017 arrangerte de «Knekk Sæverudkoden» der de vandret i naturen på Siljustøl sammen med en skokk barn. Her tråkket barna opp de samme stiene som komponisten selv hadde gått da han komponerte. De begynte og sluttet ved komponistens eget flygel i storstuen. En annen gang inviterte Annabel og Trommelars til Trolltromming i Troldsalen, der Annabel ved flygelet fikk hjelp av Lars og en flokk barn og foreldre på trommer og rytmeinstrumenter. Sammen lagde de sin versjon av «I Dovregubbens hall».

I dette lytteverkstedet kommer vi til å møte fire av tonene og følge deres vandring gjennom dette stykket. E’-en er hovedpersonen.

– Lars er en musikalsk bakgårdskatt med masse erfaring fra samspill med barn, men uten klassisk musikkutdannelse, sier Annabel. ­ – Det er derfor lett for ham å innta «the beginners mind» – barnets blikk. Dette betyr den nysgjerrige og undrende lytteren. Det er befriende for meg, som er rimelig tungt klassisk skolert. Jeg trenger å finne tilbake til umiddelbarheten i mitt forhold til musikk, i både språket rundt musikk, men også i måten å spille og lytte på.

Den klassiske musikken kan fortone seg som ferdigtygd og bundet av sine rammer, spesielt for en musiker som Lars som er vant til å improvisere musikk. Annabel ønsker at Lars skal vekke til live de tonene hun spiller. Hun lar ham snakke med dem og for dem. Sammen følger de deres reise og deres utvikling gjennom musikken.

Saken fortsetter under bildet. 


Billedtekst: I lytteverkstedet blir barna kjent med tonene og deres reise gjennom komposisjonen. 

– Musikken vi spiller er et kjent pianostykke av Edvard Grieg. I dette lytteverkstedet kommer vi til å møte fire av tonene og følge deres vandring gjennom dette stykket. E’-en er hovedpersonen. Kanskje er de som fire venner? Hvordan fortoner i så fall dette vennskapet seg? Når det gjelder tonene i et musikkstykke er det alltid relasjonen mellom dem som er interessant. Hvilke typer har vi med å gjøre her? Hvem er sjefete? Hvem er den utforskende typen? Hvem er den som holder seg mest i bakgrunnen men som er tøffest når det gjelder. Til forskjell fra mennesker så har tonene ingen følelse i seg selv, men får en følelse i møte med de andre tonene i pianoet, forklarer Annabel og Lars.

– Stykket utvikler seg. De fire tonene blir modigere. De får utforske litt mer av verden, og når de kommer tilbake til de hjemlige traktene, vet de at det finnes noe mer der ute. Vår venn – den enstrøkne E begynner å spørre; er jeg bundet til å være her resten av livet?

Lars og Annabel forsøker å fange musikkens essens og ikle den kjøtt og blod.
– Det er som om vi tar fatt i musikkens indre og lar den innta skikkelser vi kan relatere oss til. Denne musikalske vandringen kan derfor speile noe grunnleggende og menneskelig, sier Lars.

Det blir spennende for Annabel og Lars å møte barna lørdag 5. januar. De to er ute etter det uforutsigbare og spontane i dette verkstedet. Der det ikke vil være mulig å høre eller føle feil.


FAKTABOKS
Arrangement: En dag i énstrøken E’s liv – Lytteverksted for barn
Medvirkende: Lars Kolstad og Annabel Guaita
Arrangør: Notelangs og Bergen Offentlige Bibliotek
Tid: Lørdag 5. januar kl. 12–13.
Sted: Bergen Offentlige Bibliotek, noterommet 2 etg.
Alder: For barn 6–10 år
Foreldre og foresatte/besteforeldre kan være med, eller kose seg med en kaffe nede i kaféen.
Støttet av Bergen Kommune «Åpne Dører»

Mer info: www.lyttelos.no/notelangs og www.facebook.com/events/441780079634991

Lars Kolstad, også kjent som Trommelars, reiser rundt med bilen full av trommer og inviterer store og små til samspill under mottoet «Trom som du er». Ved siden av er han høgskolelektor i musikkpedagogikk ved Høgskolen på Vestlandet.

Annabel Guaita er pianist og musikkformidler. Under konseptnavnet Lyttelos holder hun konsertforedrag der hun formidler klassisk musikk på helt nye måter – slik at publikum får mer ut av lytteopplevelsen. Hun har turnert for Den kulturelle skolesekken med formidling av klassisk musikk til barn og unge i mange år. Hun har også vært formidlingsleder på Griegs komponisthjem Troldhaugen, Bulls hjem Lysøen og Sæveruds hjem Siljustøl. Her holdt hun foredrag for barn, voksne og turister fra alle verdensdeler om de verdenskjente, norske komponistenes musikk.

To åpne arrangement:
Lørdag 5. januar 2019 kl. 12–13. Bergen Offentlige Bibliotek: Lytteverksted for barn (7-11 år).
Lørdag 30. mars 2019 kl. 12–13. Bergen Offentlige Bibliotek: Lytteverksted for ungdom (12-16 år).

 

 

 

Andre Artikler