IMG_4247_Brigde.jpg
28. mars 2019 Publisert første gang i Barn i Byen-Bergen nr. 81/2019

Biblioteket henger med – heng på biblioteket

Her trenger du ikke å være bekymret for at skjermtid tar over barnas verden. Når biblioteket inviterer til kodekurs blandes litteratur, teknologi, miljø og lek.

Tekst og foto: Elin Reisæter

Vi er omgitt av saker og ting som styres av dataprogram, men vi tenker kanskje ikke så mye på det i hverdagen. Har du lyst til å forstå alle disse datadingsene bedre, kan du lære deg koding. På biblioteket tilbyr de nå flere forskjellige kurs om teknologi i alle sine filialer.

Åpen og inkluderende kodeklubb for alle barn
Målet for kodekursene på biblioteket er å skape digitalt kompetente barn som faktisk skjønner teknologi. Alle skal ikke bli eksperter, men alle skal få tilbud om en grunnforståelse.

Saken fortsetter under bildet. 


Foto: INSTRUKTØRER. Jay Poltakova og Inger Urdal  viser barn vei inn til teknologien på biblioteket. 

Jay Poltakova og Inger Urdal jobber med teknologi og læring i Bergen Offentlige Bibliotek. I det ærverdige hovedbiblioteket fra 1917 har ikke tiden stått stille. Bak de grå steinveggene glir digitaliseringskonsulenter og datainteresserte barn fint inn blant tradisjonelle bokhyller og låneskranker. I vinter tilbyr biblioteket kurs i koding i alle bydelene og kodeklubb på hovedbiblioteket.

«Når litteratur og teknologi utfyller hverandre, vinner alle på det»

Teknologisk dugnadsarbeid
Bevegelsen «Lær Kidsa Koding», LKK, har utviklet programmene som bibliotekene benytter seg av. LKK har et ønske om at alle barn skal lære seg å kode, og dugnadsarbeid er en utbredt holdning i disse miljøene. Kursene er gratis og basert på tanken om å dele kunnskap. Det er teknologi som er fremtiden, mener LKK, og derfor vil de også at koding skal få en plass i skolen. Biblioteket er en viktig plattform som kan tilby gratis kurs og fronte tilbudet i kodeopplæringen.

– Teknologi kan flettes sammen med litteratur­opplæringen. 
Når litteratur og teknologi utfyller hverandre, vinner alle på det, forteller Jay Poltakova og Inger Urdal ivrig.

Saken fortsetter under bildet. 


Foto: GOD HJELP. Fint med instruksjon når teknologien kommer i kartong. 

– Mange voksne er redd det kan bli for mye skjermtid og at teknologien tar overhånd i barnas verden. Slik trenger det ikke å være, beroliger de to teknologikyndige damene på biblioteket. Informasjonsvitere kan flette teknologi inn i alle ting.


– Vi tenker bare litt annerledes enn de klassiske bibliotekarene, legger de til.


Lego Mindstorm
En stor og grå Lego-elefant drar oppmerksomheten til en gutt mot bordet der vi sitter og snakker om bibliotekets teknologisatsing. Han forteller at han har deltatt på kurs i programmering på Fana filial, og viser stor interesse for elefanten. Nå vil gutten gjerne vise hva elefanten er i stand til. Det er lett å se at han har erfaring fra tidligere.

Med programmerbare klosser, motorer og sensorer kan slike Lego-modeller både gå, snakke og gripe. Hver robot har unike funksjoner og egenskaper. Dataprogram styrer robotens atferd. Dessverre hadde akkurat denne elefanten litt lite batteri igjen. Elefanten nekter derfor å gjøre noe som helst, men den type mangler skaper alltid god stemning.

«Vi tenker bare litt annerledes enn de klassiske bibliotekarene»

Jay Poltakova forteller engasjert om det fantastiske øyeblikket når det går opp for barnet at de mestrer noe nytt. Hun opplever stor glede ved å lede barna mot denne mestringsfølelsen. Når hun ser det blikket, ja, da vet hun at hun har gjort noe bra for disse barna.
Jay og Inger mener selv de har verdens beste jobb når de ser et barn som opplever å beherske en ny ferdighet.

Saken fortsetter under bildet. 


Foto: BIBLIOTEKSTUR. Heidi Bastesen 4,5 år fra Møhlenpris. Hun har vært hjemme fra barnehagen noen dager, 
og er med bestemoren på biblioteket. 

Alle skal med

Bibliotekene fremstår i dag som en av de store utjevningsarenaene i samfunnet. Her kan alle få boltre seg i ny teknologi og kompetente ansatte! Tilbudene er gratis, med få unntak. Gjennom satsningen på teknologibasert lek og læring når biblioteket grupper som de ellers ikke hadde fått innom dørene. Biblioteket er glad for å kunne tilby interessante kurs når voksne tar kontakt for å høre om de har noe å tilby deres barn. For de minste er det godt å ha en voksen med på kodekurs – og det er ikke så dumt for den voksne å lære noe som de ellers kanskje ikke hadde gått løs på. På biblioteket kan det vanke både sertifikat og kos etter endt kurs.

Da Barn i Byen var på besøk, så vi hvor lett ukjente barn i forskjellige aldre fant hverandre og hvordan de ble enig om en aktivitet. De sosiale evnene får tydeligvis også trent seg i de trivelige omgivelsene på biblioteket.


Så heng på biblioteket og bli med å kode!



Fakta:
Bergen Offentlige Bibliotek er Norges nest største folkebibliotek og består av seks filialer: Fana, Landås, Loddefjord, Oasen, Ytre Arna, Åsane.

I løpet av våren tilbyr filialene kodeklubb for barn:
Verkstedkurs på Hovedbiblioteket: Dagskurs i lodding eller 3D-printing og design.
Kodefritidsordning i Åsane filial: Barn fra skolefritidsordningen får oppleve teknologi på biblioteket. Torsdager kl. 13.30–15, et prøveprosjekt.

Fakta om kodeklubbene:
«Code Studio» 4–8 år: Forstå prinsippene bak programmering og lag spill og dataanimasjoner.
«Scratch» 8–14 år: Skjermer og klossekoder, dra og dropp. Grunnlærende opplæring utviklet av Massachusetts Institute of Technology (MIT).
«Python» fra 10 år: Programmeringsspråk bygget på tekst og anbefalt nybegynnere. Spill, automatisering, vitenskapelig analyse, applikasjoner og servere.
«Micro:bit»: For dem som er glad i dingser. Kan lage robot og musikkspill.
Kursene blir alltid fulltegnet. 10–15 barn pr. kurs. Benytter egne maskiner eller låner av biblioteket. Kursene tar utgangspunkt i kunnskap fra «Lær Kidsa Koding».

Lær Kidsa Koding! En frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal forstå sin egen rolle i det digitale samfunnet. LKK ønsker at unge ikke bare skal bruke teknologi, men også skape selv.


Andre teknologi-tilbud på biblioteket:

Klikk og les: Et prosjekt om litteratur og teknologi hvor målet er å utforske og flette sammen digitale e-bøker, spill og applikasjoner.

Grønn girl tech-fest: Egne arrange­ment for jenter som vil prøve seg på teknologi. Jentene har lagt litt etter i teknologiinteressen, men når kommer de!

Grønn fun: Grønn fun-arrangementene fletter teknologi sammen med miljøvennlige tiltak. Her blander scratch-koding seg med kildesortering, klimakunnskap, bærekraft og innsikt i vindkraft.

Booster Kids: Utviklerkonferanse for barn på hotell Scandic Bergen City 10.3. Kurs for ulike aldersgrupper.
Info: www.2019.boosterkonf.no

Andre Artikler