365 pingvinar_02.jpg
08. september 2020 Publisert første gang i Barn i Byen-Bergen nr. 88/2020

365 pingviner på døren

Du vet aldri når en pingvin kan dukke opp.

Et bud ringer på døren hos en familie på fire for å levere en pakke. Pakken inneholder en levende pingvin. Dagen etter skjer det samme igjen, og dette gjentar seg hver eneste dag i et helt år. Hvordan skal familien håndtere kaoset som oppstår når pingvinene begynner å hope seg opp, og hvor kommer de egentlig fra?

Tekst: Kristi Guldberg Foto: Tove K. Breistein

Den 29. august har Open Window Theatre premiere på figurteaterstykket «365 Pingvinar» på Det Vestnorske Teateret. Fire uker før premieren, bærer produksjonslokalet i Møllendalsveien preg av intensivt arbeid.

Ambisiøst figurteater med små midler
Ferdige og halvferdige rekvisitter ligger overalt. Trebokser i ulike størrelser står midt i rommet og venter på å bli malt, og oppå en av dem står en miniatyr-dukkefamilie med fornøyelige særtrekk og lett måpende ansiktsuttrykk, designet av Klaudia Laszczyk, en ung scenograf fra Polen.

Kompaniet er kjent for å legge listen høyt, og samarbeider ofte med dyktige utøvere fra ulike land. Denne gangen er regissør, scenograf og videodesigner hentet fra Polen.


Dominika Minkacz-Sira er skuespiller og dukkefører, men skal også styre alt det tekniske. Boksene skal kunne åpnes og flyttes rundt på, og levendegjøres gjennom lyseffekter.


LES VÅR ANMELDELSE AV «365 PINGVINAER»: www.barnibyen.no/bergen/aktuelt/mai-september-2020/anmeldelse-365-pingvinar/

– Vi bruker geometriske figurer og objekter for å representere pingvinene. Slik jobber man i figurteater for å stimulere fantasien hos tilskueren, forteller hun.


– Vi skulle gjerne hatt en og en halv million til i budsjettet for å få det akkurat slik vi har lyst til, ler Jon Erik Sira, som er teknisk ansvarlig for stykket. – Vi er ambisiøse, og det er vanskelig å holde ting smått og enkelt; vanskelig å velge vekk alt som er kult og spektakulært, men det gjelder å finne effektive løsninger som fungerer på turné.



Foto: Klar for premiere: Dominika Minkacz-Sira er både dukkefører, skuespiller, og produsent for stykket, som har premiere på Det Vestnorske Teateret 29.august.

Ikke bare koselig og fint

Musiker og komponist Mari Kvien Brunvoll var soleklart førstevalg når det skulle skapes lydbilde til forestillingen:

– Musikken hennes utfordrer publikum, den er ikke forutsigbar, men veldig annerledes. Det er som om den fyller hele rommet, forklarer Dominika begeistret. – Ofte tenker man at man skal på barneforestilling, og at det bare skal være noe koselig og fint. Vi vil lage noe annet.


Lydbildet skreddersys til forestillingen, som er uten dialog. For Kvien Brun­­voll handler det om å eksperimentere. Om å finne noe hun ikke har laget før.


– Jeg jobber ofte intuitivt og flytende, mens denne forestillingen er veldig konkret. Den handler om tenkning. Da må også jeg tenke mer. Mye må stemme på sekundet, for timingen er så utrolig viktig. Stykket krever at man holder tankene ryddige. Det liker jeg!


Mari er vokalist, men bruker også ulike instrumenter, mye sampling og sekvensering av lyd.

Saken fortsetter under bildet. 


Foto: Endelig sammen: Etter en lengre samarbeidsperiode over nettet, er kompaniet veldig fornøyde med å endelig få jobbe sammen ansikt til ansikt.

– Det er veldig gøy å se hvordan musikken påvirker de merkelige figurene der borte, ler hun, og nikker mot familien på trekassen.


– Dukkene er enkle, men har flere lag. Her foregår det mange ting. Det betyr at man også kan dra litt i en stemning, fortsetter hun.

– Figurene får en til å fundere: Hvem er de egentlig? Er de fra en annen planet?


Foto: 365 pingviner. Ensemblet som står bak forestillingen om den fornøyelige familien på fire, som må håndtere en stadig mer kaotisk hverdag når pingvinene strømmer på.

Å skape teater over nett
På grunn av Covid-19 blir det bare tre ordinære forestillinger, med kun 25 plasser på hver.

– Det er rart å lage forestilling i en så usikker tid, sier Jon Eirik Sira, som selvsagt kunne tenke seg at flere skulle få oppleve forestillingen.

Det internasjonale samarbeidet har også vært mer utfordrende nå enn vanlig:

– Frem til nå har samarbeidet med de polske kunstnerne foregått over nett. I den første fasen fungerte det fint med videomøter, men det er umulig å jobbe effektivt med timing og scenografi gjennom en skjerm.


Nå er imidlertid både regissør og scenograf på plass, og det intensive arbeidet frem mot premieren kan begynne. Kompaniet er på sin tredje dag sammen, og er enige om at nå svinger det.




Fakta:

Open Window Theatre: Figurteater-kompani som holder til i Bergen, startet og ledet av Dominika Minkacz-Sira , som også er skuespiller og dukkefører. Kompaniet skaper flerkulturelle, tverrfaglige forestillinger for barn og voksne, og inviterer kunstnere fra ulike land med seg i prosessen. Open Window Theatre fyller i år 5 år, og «365 Pingvinar» er kompaniets femte forestilling.
www.openwindowtheatre.com


«365 pingvinar»: Figurteater basert på boka «365 Pingouins» av Jean-Luc Fromental og Joëlle Jolivet. En fortelling om å finne seg selv, om samarbeid, og om å skape orden og system i kaos. Et mer underliggende tema er globale klimaendringer.

Spilles på Det Vestnorske Teateret, Logen, 29. aug. kl. 12 og kl. 14, samt 12. sept. kl. 12. Fra 4–365 år. Billetter kr. 150/120.
Billettsalg: www.detvestnorsketeateret.no

Også på Det Vestnorske Teateret: I tillegg til «365 Pingvinar» kan du i høst også få med deg skolestart-nerver i «Hit eit steg», sitrende spenning i «Tordivelen flyg i skumringa» og førjulsstemning med «Gubben og Katten».


Andre Artikler