BiB_1_Spilltips_Minecraft 1.jpg
27. juli 2020

Spilltips!

Klønete roboter, viltre pungdyr, vakre blomster og en knippe andre gode spilltips.

Spilltips av: Jani Juhani Mattinen 

Grow Home

En klønete robot med et viktig oppdrag, alene, på en fremmed planet. Klarer den å redde dagen? 
Den lille roboten B.U.D. er på oppdrag for å redde planeten sin. Planen er å hente inn planter fra andre verdener og på en slik måte bygge opp flora hjemme. 
Spillet fungerer best med kontroller. Man bruker få knapper for å klatre og gjøre andre oppgaver, men det er nok litt ekstra knotete med mus og tastatur. Spillet er på mange språk, men ikke på norsk. Men, så er det ingen dialog heller. 
Grow Home er tillatt fra 3+ år. Spillet er utviklet av Ubisoft Reflections og utgitt på Windows, Playstation 4, samt Linux. 
Les mer om Grow Home her.
Fra  Barn i Byen nummer 18/2019


Abzû
Et undervannseventyr. 
Dykk i det dype blå. Utforsk fisker og vesener som svømmer med deg. Avdekk en mystisk, skjult sivilisasjon. Alt dette kan du gjøre i skikkelse av en liten figur utstyrt med dykkerdrakt i et særdeles vakkert miljø. Spill og lek har evnen til å fortelle historier uten å bruke ord. Dette gjelder også for interaktive fortellinger. I spill kan det kommuniseres med lyd og bilde slik at det bygges opp et eget språk. Et språk som er unikt for det univers man befinner seg i, men samtidig universelt slik at alle forstår det fort. Det er alltid slike titler jeg leter etter, og «Abzû» er et perfekt eksempel på dette. 
For å komme videre i spillet reiser du gjennom porter og portaler ved å løse relativt enkle puzzles før du finner flotte vanntempler som du må aktivere, ikke ulikt slike man finner i forskjellige Zelda-spill, men i et mer rolig tempo. Du blir sjeldent sittende fast og du kjeder deg ikke. Bra balanse, med andre ord.

Spilletiden er på rundt to timer (om du tar den raskeste ruten), men det er mye å utforske, eller rett og slett meditere over i det vakre «vann-skapet». Og ved reisens ende blir du belønnet med en fantastisk sekvens. Gled deg!

Utviklet av Giant Squid. Tilgjengelig på PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One, Microsoft Windows
Les mer om Abzû her.
Fra  Barn i Byen nummer 5/2016 

Flower

I Flower (som kom etter spillet Flow, beste tittel på en oppfølger noensinne!) spiller du ikke på noe tradisjonelt vis; du styrer faktisk en håndfull kronblader fra blomster og driver med vinden langs en tilsynelatende uendelig eng. Det høres klart merkelig ut, men fargene, atmosfæren, lyden av vind og den beroligende musikken gjør det hele til en svært vakker og zen-aktig opplevelse. Du har ingen direkte mål eller oppgaver, ei heller trusler, men hvis du flyter på vinden og undersøker planter og steinsirkler på din glideferd, vil hemmeligheter åpenbare seg og «kronblad-skyen» din vil vokse seg større.
Flower er ute nå til PS3, PS4, Vita, iOS og PC, tillatt for alle.
Les mer om Flower her.
Fra  Barn i Byen nummer 17/2019

 

Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

Crash Bandicoot er et gledelig gjensyn med et viltert pungdyr fra 90-tallet. 
Din jobb er å styre Crash gjennom ulike steder, han skal gjennom jungelen, ørkenen og ut i verdensrommet. På veien møter han hindringer og fiender som han må bekjempe. 
Crash Bandicoot var nok et forsøk på å lage en spill-figur som kunne være Playstation’s svar på Sonic og selveste Mario, men selv om det litt viltre og noe rebelske pungdyret ble populært, fikk han aldri like stor anerkjennelse som sine maskot-brødre. 
For mange foreldre vil dette spillet vekke gamle minner, og kanskje gir det en stor glede å dele opplevelsen på nytt med de håpefulle!
Crash Bandicoot N. Sane Trilogy har en aldersgrense på 7 år, og er tilgjengelig på PS4, PC, Xbox One og Nintendo Switch.
Les mer om Crash Bandicoot her.
Fra  Barn i Byen nummer 15/2019

 

Minecraft

Minecraft er et spill hvor du ikke trenger å følge reglene, men kan lage din egen moro! Det første du opplever er et landskap hvor du kan reise i alt fra skog, fjell, ørken og sjø. Landskapet er ikke designet, men blir generert av spillet selv. Og hver gang har du en ny verden å utforske!

I hovedsak kan vi dele spillet i to modus: Creative og Survival.
I Creative er det nettopp kreativitet i fokus når man spiller. Eller skaper er det rette ordet. Det kan sammenlignes litt med Lego.
Survival passer for de litt eldre; her har du motstandere du må passe deg for.

Minecraft er ikke opprinnelig et barnespill, men dets lekne natur har gjort det svært populært blant barn og unge. Creative gir et trygt miljø hvor barn kan prøve og feile og utforske sin kreativitet.
Les mer om Minecraft her.
Fra Barn i Byen nummer 1/2015

 

Poly Bridge

Kunsten å bygge en bro. 
Du bygger en bro. Men vil den briste eller bære når du sender bilen over? Her er spillet hvor du virkelig får testet deg som brobygger. For her bygger du nemlig en bro som biler trygt skal kunne kjøre over. Strukturene du bygger er fysikkbaserte, men med en del kunstnerisk frihet. Målet i spillet er bare å få bilen trygt over veien, eller båten trygt under veien. Selv om broa ramler rundt ørene på deg, trenger den bare holde akkurat lenge nok! Ved å kjapt prøve og feile på å klikke frem en bro og sende bilene over, finner du etterhvert en fungerende sammenkobling av planker, asfalt og andre byggematerialer.

Spillet er også lærerikt. For å få best mulig resultat, studerer du faktisk hvordan virkelige broer er bygd opp og prøver å rekonstruere det i spillet. Et spillelement er å lage en god bro for minst mulig ressurser, men ofte kan du bare klatte i vei med pinner og stolper til det hele holder sammen, på sett og vis. Her brister eller bærer det. Jo, lenger ut i spillet du kommer, jo mer kaotisk kan det bli, og etter hvert lager du hopp, ramper, vipper og annet for å sende bilene over båter og under luftballonger til den andre siden.
Det visuelle utrykket er artig og lekent, og det er ingenting som er skummelt. Det er ofte like moro når det hele brister, som når man vinner. Dette gjør spillet like gøy å se på som å spille selv. Selv om «Poly Bridge» er anbefalt for alle aldersgrupper, trenger nok de minste litt hjelp til å først komme i gang. Fantastisk moro!

Poly Bridge er utviklet av Dry Cactus. Spillet er ute nå til de fleste plattformer, inkludert Nintendo Switch. Anbefalt for alle alderstrinn. 
Les mer om Poly Bridge her.
Fra Barn i Byen nummer 11/2018


Everything

Hva med å brøle som en bjørn eller raute dom en ku? Her er spillet som gir nye oppdagelsesferder. 
I simulasjons-spillet Everything begynner du som et tilfeldig vesen, alt fra en ku eller en bjørn, og i verden du befinner deg i kan du bytte mellom å være en fugl i luften til en liten bille, en plante på bakken eller noe på et subatomisk nivå. Det hele er virkelighetsbasert, men samtidig en fullstendig surrealistisk opplevelse. At dyra ikke går vanlig, men velter seg rundt i skogen på en latterlig måte forsterker bare dette. Everything er strengt tatt mer en oppdagelsesferd enn et spill. Du velter deg rundt og finner andre dyr og vesen som du kan synge til. Det vil si at du rauter som en ku eller brøler som en bjørn, alt ettersom. Dette kan da skremme eller tiltrekke andre, avhengig av hva slags forhold disse dyrene har til hverandre. For det er nettopp det som er litt av poenget i det hele; at absolutt alt i vårt univers er knyttet sammen med ulike forbindelser.

Det å kunne se vårt miljø fra forskjellige perspektiv på denne måten er en gave i seg selv, og ikke minst tidsriktig. Det hele er presentert på en slik vakker og forenklet måte at det er egentlig bare å lene seg tilbake og la seg bli dradd med på ferden. Spillet har til og med an såkalt Autoplay-funksjon, hvor spillet spiller seg selv mens du ser på. Denne kan når som helst avbrytes når du vil ha kontrollen selv.
Everything er ute til PC, Mac, Linux, PS4 og Nintendo Switch og er tillat for alle, men det anbefales å oppleve det sammen med de aller minste, siden man kan gå seg litt bort.
Les mer om Everything her.
Fra Barn i Byen nummer 20/2020

 

Vil du lese flere av Janis spilltips? Sjekk her.

 

Andre Artikler